loading...

sazblog

بازدید : 11
سه شنبه 14 آذر 1402 زمان : 17:13

ویژگی قابل اندازه گیری نفت و مشتقات نفتی

تجهیزات آزمایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی بسیار تخصصی و گسترده تر است. سکوبندی ازمایشگاهی ما در این مقاله به معرفی به برخی از تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه های نفت و گاز می پردازیم.

خواص نفت و فراورده های نفتی مورد بحث

  • ویسکوزیته (Viscosity)
  • چگالی (density)
  • وزن مخصوص gravity
  • حلالیت solubility
  • نقطه ریزش (pour point)
  • نقطه ابری شدن (cloud point)
  • کسری از تقطیر
  • کشش بینابینی
  • فشار بخار
  • Flash point
  • اندازه گیری میزان کربن باقی مانده
  • میزان آب در ترکیبات نفتی و روغن

ویسکوزیته (viscosity)

ویسکوزیته مقاومت در برابر جاری شدن یک مایع است. هرچه ویسکوزیته پایین تر باشد ، مایع به آسانی جریان می یابد و روان تر است. به عنوان مثال ، آب ویسکوزیته کمی دارد و به راحتی جاری می شود ، در حالی که عسل با ویسکوزیته بالا به آرامی جاری می شود.

ویسکوزیته فراورده های نفتی تا حد زیادی توسط میزان کسری سبک تر و سنگین تر که در آن موجود است تعیین می شود. هرچه درصد ترکیبات سبک تر ، اشباع های کوچک بیشتر باشد و میزان آسفالتین نیز کمتر باشد ، ویسکوزیته پایین تر است .

مانند سایر خواص فیزیکی، ویسکوزیته تحت تاثیر دما است. با کاهش دما ویسکوزیته افزایش می یابد.

روغن و ترکیبات نفتی که به سرعت در دماهای بالا جریان می یابند می توانند در دماهای کم به یک توده کم تحرک و چسبناک تبدیل شوند. روغنهای ویسکوز به سرعت گسترش نمی یابند ، به راحتی به خاک نفوذ نمی کنند و پمپاژ آنها دشوار است.

ویسکومتر ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

دستگاهی برای اندازه گیری ویسکوزیته سیال کاربرد دارد. برای اندازه گیری مایعاتی که در طی جریان یافتن ویسکوزیته آن ها تغییر می کند از دستگاهی به نام رئو متر استفاده می کنند. برای اندازه گیری ویسکوزیته دو روش وجود دارد. در یک روش سیال یا مایع مورد نظر در حال حرکت است و وسیله اندازه گیری ویسکوزیته ثابت است، در روش دوم سیال یا مایع مورد نظر ثابت است و وسیله اندازه گیری ویسکوزیته درون سیال در حال حرکت است. تکنیک های مختلف زیادی برای اندازه گیری ویسکوزیته وجود دارد که هر یک برای شرایط خاص و مواد مناسب هستند. انتخاب ویسکومتر مناسب از شماری از ابزارهای موجود برای پاسخگویی به نیاز به هر برنامه ، گزارشی دشوار است. ابزارهای امروزی از ساده تا پیچیده متفاوت است: از شمارش ثانیه برای مایع برای تخلیه چوب از تجهیزات ضبط و کنترل خودکار بسیار پیشرفته.

هر یک از ویسکومتر و رئومتر آزمایشگاه استاندارد ما با یک اسپرینگ داخلی تهیه شده است که برای محاسبه ویسکوزیته یک ماده استفاده می شود.

LV برای مواد ویسکوزیته کم است و می تواند نازکترین مواد را اندازه گیری کند. نمونه های معمولی شامل جوهر ، روغن و حلال است.

RV برای مواد ویسکوزیته متوسط نسبت به اندازه گیری شده با گشتاور LV است. نمونه های معمولی شامل کرم ها ، مواد غذایی و رنگ ها هستند.

HA برای مواد ویسکوزیته بالاتر از اندازه گیری شده با گشتاور RV است. نمونه های معمولی شامل ژل ، شکلات و اپوکسی است.

HB برای مواد ویسکوزیته حتی بالاتر از آن است که با گشتاور HA اندازه گیری می شود. نمونه های معمولی شامل آسفالت ، ترکیبات بتونه کاری است.

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع ویسکومتر های ابلهود ، ویسکومتر کینماتیک، از برندهای Brookfield امریکا و Kohler و سایر شرکت های معتبر دنیاست.

New DV2T Viscometer از یک نمایشگر رنگی 5 اینچی برخوردار است تا کاربران را از طریق ایجاد تست و جمع آوری داده ها برای اندازه گیری ویسکوزیته سریع و آسان راهنمایی کند. DV2T همچنین قابلیت برنامه نویسی قدرتمند و تحلیل نتایج را از جمله میانگین داده ها و محدودیت های QC با آلارم ارائه می دهد. دستورالعمل های کاربر با پروتکل های تست چند مرحله ای را می توان با استفاده از نرم افزار جدید ژنراتور برنامه ایجاد کرد و از طریق USB Flash Drive (هر دو با ابزار) در DV2T بارگذاری کرد. داده های تست را می توان به طور مستقیم روی یک چاپگر پرینت گرفت یا به رایانه ارسال کرد.

دقت 1.0 ± از دامنه با داده های آزمون نمایش داده شده

تکرار 0.2٪ ±

یک نمونه BVS3000 Brookfield Viscosity Liquid Bath System

با استفاده از ویسکومتر چرخشی ، درجه حرارت کم ، ویسکوزیته پایین برشی روغن دنده ، مایعات انتقال اتوماتیک ، روغن هیدرولیک و سایر روان کننده ها را تعیین می کند.

اندازه گیری ویسکوزیته بدون خطر افزایش دما

10 نمونه تورنت

یخچال و فریزر مکانیکی با نشانگر کنترل دمای دیجیتال

دامنه کار تا -55 درجه سانتی گراد

چگالی density

گرم یا جرم حجمی، که به طور معمول به صورت گرم در هر سانتی متر مکعب بیان می شود.از این ویژگی در صنعت نفت برای تعریف نفت خام سبک یا سنگین استفاده می شود. دانسیته از آن جهت دارای اهمیت است که نشان می دهد فراورده نفتی خاص در آب شناور خواهد شد یا فرو می رود. از آنجا که چگالی آب شیرین 1.0 گرم در سانتی متر در 15 درجه سانتیگراد و دانسیته انواع مشتقات نفتی از 0.7 تا 0.99 گرم بر سانتی متر مکعب است ، بیشتر فراورده های نفتی روی آب شناور می شوند. از آنجا که چگالی آب دریا 1.03 گرم در سانتی متر مکعب است ، حتی فراورده های نفتی و روغن های سنگین نیز معمولاً روی آن شناور می شوند. دانسیته مشتقات نفتی با گذشت زمان افزایش می یابد ، زیرا اجزای سبک تر تبخیر می شوند.

شاخص دیگر چگالی ، وزن مخصوص است که چگالی نسبی نفت یا روغن در مقایسه با آب است. اگر gravity مخصوص نفت یا روغن از 1 بیشتر باشد ، در آب فرو می رود. اگر کم تر از یک باشد بر روی آب شناور می شود.

حلالیت در آب ، اندازه گیری که نشان می دهد چه مقدار از نفت یا روغن در آب حل می شود. حلالیت از آن جهت اهمیت دارد که بخش های محلول روغن یا نفت به خصوص در غلظت های بالاتر گاهی اوقات برای آبزیان سمی هستند .

Flash Point ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

کمترین دمایی که در آن دما ، بخارات بالای یک ماده قابل اشتعال فرار در هوا زمانی که که در معرض جرقه یا آتش قرار بگیرد، می گویند.

نقطه فلش گاهی اوقات با دمای احتراق خودبه خودی اشتباه می شود ، دمایی که باعث اشتعال خودبخودی می شود. نقطه آتش سوزی پایین ترین درجه حرارت است که بخارها پس از خارج شدن منبع احتراق سوزاننده می شوند. این بالاتر از flash point است ، زیرا ممکن است در flash point بخارهای بیشتری به اندازه کافی سریع تولید نشود تا بتواند احتراق را ایجاد کند.

اندازه گیری flash point نیاز به تولید شعله پایدار ندارد ، فقط به احتراق بخار و سوخت نیاز دارد

با توجه به نوع فراورده نفتی و مقدار موجود ، برای اندازه گیری flash point فراورده های نفتی چندین روش وجود دارد. در هر روش flash point، با استفاده از حرارت کنترل شده نمونه و ورود مرتب منبع جرقه به بخارات بالای مایع مورد آزمایش تا زمانی احتراق اتفاق بیفتد، تعیین می شود. دو روش اساسی برای تعیین flash point وجود دارد :

1- open cup 2- closed cup

روش سنتی برای محصولات با ویسکوزیته کم ، از جمله فراورده های سبک و نفت خام تازه ، روش Tag cup است. از روش ASTM D 1310 پیروی می کند. روش TAG به دلیل دقت برای حجم های 50-70 میلی لیتر از نفت هم استفاده می شود.

فراورده های سنگین ، از جمله فراورده های سوختی متوسط و سنگین ، می توانند توسط یک آنالیزور Pensky-Martins ، باASTM D 93 اندازه گیری می شوند. مشابه روش Tag ، این روش همچنین از 50-70 میلی لیتر نفت خام استفاده می کند.

روش های اخیر توسعه یافته با استفاده از CLOSED –CUP TESTER ، از حجم کمی بین 1 تا 3 میلی لیتر استفاده می کنند. سوخت های سبک مانند بنزین و دیزل را می توان با ASTM D6450 اندازه گیری کرد.

در حالی که سوخت های سنگین تر و نفت خام با بهترین روش ASTM D7094 اندازه گیری می شوند. ، که همزدن نمونه را فراهم می کند. مقادیر flash point تعیین شده با استفاده از این آزمایش های جدید با روش های سنتی ، با تکرار بهبود یافته ، سازگار است.

Tag Open Cup Flash Tester از کمپانی Koehler امریکا

برای تعیین نقطه اشتعال و flash point مایعات تا دمای 325 فارنهایت ( 163 درجه سانتی گراد)و flash point برش های آسفالت در دمای کم تر از 200فارنهایت (93 درجه سانتی گراد) مورد استفاده قرار می گیرد.

مطابق با مشخصات ASTM D1310 ، D3143

تعیین flash point به روش tag open cup مایعات و برش های آسفالت

شامل cup آزمایش نمونه ، حمام مایع برنجی آبکاری شده با سرریز سطح ثابت ، پرش احتراق محوری با چراغ خلبان و مهره مرجع ، نگهدارنده دماسنج محوری ، بخاری و پایه آلومینیومی می باشد

Pour point یا نقطه ریزش ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

پایین ترین دمایی که سیال نفتی در ان نقطه در شرایط استاندارد جریان دارد. که نشان دهنده حداقل دمای کار با محصول ، رفتار محصول بر اساس میزان واکس است و شاخص مهم در نگه داری و انتقال ترکیبات نفتی در مناطق سردسیر است. لازم به ذکر است که نقطه ریزش دمای انجماد نیست. هرچه ترکیبات نفت خام تولید شده سنگین تر شوند ، نقطه ریزش اهمیت کمتری دارد.

دستگاه اندازه گیری نقطه ابری شدن (cloud point) و flash point مطابق با استاندارد های زیر:

ASTMD 2500, ASTM D5771, ASTM D5853, ASTM D5950, ASTM D97, IP 15, IP 219, IP 444, ISO 3015, ISO 3016, JIS K226

Energy-Dispersive X-ray Sulfur-in-Oil Analyzer ECROS-7700 ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

برای تعیین گوگرد در نفت و فرآورده های نفتی مانند سوخت موتور ، نفتا ، روغن سنگین ، نفت خام و غیره با استفاده از روش Energy-Dispersive X-ray دستگاه آنالایزر ECROS-7700 از کمپانی ecohim روسیه

مزایای دستگاه

  • تجزیه و تحلیل سریع و دقت بالا
  • جبران خودکار اثر ماتریس کربن
  • استفاده از سلولهای نمونه یکبار مصرف آسان
  • کیس فلزی محکم محافظت قابل توجهی از اشعه ایکس و ماندگاری طولانی مدت دارد
  • رابط کاربری گرافیکی کاربر پسند با صفحه لمسی اجازه می دهد تا کار بدون خطا آسان شود
  • پرینتر گرافیکی حرارتی بی صدا
  • GLP و LIMSمطابق با
  • کم حجم ترین آنالایزر XRFسولفور
  • دارای استاندارد PE-7700 با ASTM D4294 و ISO20847

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

در فرآیند پالایش نفت خام ، ترکیبات گوگرد در کل محدوده جوش هیدروکربن ها وجود دارد. به منظور جلوگیری از خوردگی لوله ها و رعایت مشخصات محصولات نهایی ، از روش های مختلف سولفوریزاسیون استفاده می شود. سولفورزدایی می تواند در بسیاری از نقاط در داخل پالایشگاه ، از مواد اولیه خام تا جریانهای تقطیر رخ دهد. در حالی که ناخالصی های سبک تر (از جمله مرکاپتان و سولفیدها) از طریق هیدروترکینگ قابل حذف هستند ، ترکیبات سولفور سنگین تری می توانند با استفاده از رطوبت پس از فرآیند هیدروترکینگ از بین بروند. میزان مرکاپتان و H2S در روغن خام با یک تیتراسیون نقره سنجی رسوبی دو نقطه تعیین می شود.

ویژگی قابل اندازه گیری نفت و مشتقات نفتی

تجهیزات آزمایشگاه های نفت، گاز و پتروشیمی بسیار تخصصی و گسترده تر است. سکوبندی ازمایشگاهی ما در این مقاله به معرفی به برخی از تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه های نفت و گاز می پردازیم.

خواص نفت و فراورده های نفتی مورد بحث

  • ویسکوزیته (Viscosity)
  • چگالی (density)
  • وزن مخصوص gravity
  • حلالیت solubility
  • نقطه ریزش (pour point)
  • نقطه ابری شدن (cloud point)
  • کسری از تقطیر
  • کشش بینابینی
  • فشار بخار
  • Flash point
  • اندازه گیری میزان کربن باقی مانده
  • میزان آب در ترکیبات نفتی و روغن

ویسکوزیته (viscosity)

ویسکوزیته مقاومت در برابر جاری شدن یک مایع است. هرچه ویسکوزیته پایین تر باشد ، مایع به آسانی جریان می یابد و روان تر است. به عنوان مثال ، آب ویسکوزیته کمی دارد و به راحتی جاری می شود ، در حالی که عسل با ویسکوزیته بالا به آرامی جاری می شود.

ویسکوزیته فراورده های نفتی تا حد زیادی توسط میزان کسری سبک تر و سنگین تر که در آن موجود است تعیین می شود. هرچه درصد ترکیبات سبک تر ، اشباع های کوچک بیشتر باشد و میزان آسفالتین نیز کمتر باشد ، ویسکوزیته پایین تر است .

مانند سایر خواص فیزیکی، ویسکوزیته تحت تاثیر دما است. با کاهش دما ویسکوزیته افزایش می یابد.

روغن و ترکیبات نفتی که به سرعت در دماهای بالا جریان می یابند می توانند در دماهای کم به یک توده کم تحرک و چسبناک تبدیل شوند. روغنهای ویسکوز به سرعت گسترش نمی یابند ، به راحتی به خاک نفوذ نمی کنند و پمپاژ آنها دشوار است.

ویسکومتر ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

دستگاهی برای اندازه گیری ویسکوزیته سیال کاربرد دارد. برای اندازه گیری مایعاتی که در طی جریان یافتن ویسکوزیته آن ها تغییر می کند از دستگاهی به نام رئو متر استفاده می کنند. برای اندازه گیری ویسکوزیته دو روش وجود دارد. در یک روش سیال یا مایع مورد نظر در حال حرکت است و وسیله اندازه گیری ویسکوزیته ثابت است، در روش دوم سیال یا مایع مورد نظر ثابت است و وسیله اندازه گیری ویسکوزیته درون سیال در حال حرکت است. تکنیک های مختلف زیادی برای اندازه گیری ویسکوزیته وجود دارد که هر یک برای شرایط خاص و مواد مناسب هستند. انتخاب ویسکومتر مناسب از شماری از ابزارهای موجود برای پاسخگویی به نیاز به هر برنامه ، گزارشی دشوار است. ابزارهای امروزی از ساده تا پیچیده متفاوت است: از شمارش ثانیه برای مایع برای تخلیه چوب از تجهیزات ضبط و کنترل خودکار بسیار پیشرفته.

هر یک از ویسکومتر و رئومتر آزمایشگاه استاندارد ما با یک اسپرینگ داخلی تهیه شده است که برای محاسبه ویسکوزیته یک ماده استفاده می شود.

LV برای مواد ویسکوزیته کم است و می تواند نازکترین مواد را اندازه گیری کند. نمونه های معمولی شامل جوهر ، روغن و حلال است.

RV برای مواد ویسکوزیته متوسط نسبت به اندازه گیری شده با گشتاور LV است. نمونه های معمولی شامل کرم ها ، مواد غذایی و رنگ ها هستند.

HA برای مواد ویسکوزیته بالاتر از اندازه گیری شده با گشتاور RV است. نمونه های معمولی شامل ژل ، شکلات و اپوکسی است.

HB برای مواد ویسکوزیته حتی بالاتر از آن است که با گشتاور HA اندازه گیری می شود. نمونه های معمولی شامل آسفالت ، ترکیبات بتونه کاری است.

شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع ویسکومتر های ابلهود ، ویسکومتر کینماتیک، از برندهای Brookfield امریکا و Kohler و سایر شرکت های معتبر دنیاست.

New DV2T Viscometer از یک نمایشگر رنگی 5 اینچی برخوردار است تا کاربران را از طریق ایجاد تست و جمع آوری داده ها برای اندازه گیری ویسکوزیته سریع و آسان راهنمایی کند. DV2T همچنین قابلیت برنامه نویسی قدرتمند و تحلیل نتایج را از جمله میانگین داده ها و محدودیت های QC با آلارم ارائه می دهد. دستورالعمل های کاربر با پروتکل های تست چند مرحله ای را می توان با استفاده از نرم افزار جدید ژنراتور برنامه ایجاد کرد و از طریق USB Flash Drive (هر دو با ابزار) در DV2T بارگذاری کرد. داده های تست را می توان به طور مستقیم روی یک چاپگر پرینت گرفت یا به رایانه ارسال کرد.

دقت 1.0 ± از دامنه با داده های آزمون نمایش داده شده

تکرار 0.2٪ ±

یک نمونه BVS3000 Brookfield Viscosity Liquid Bath System

با استفاده از ویسکومتر چرخشی ، درجه حرارت کم ، ویسکوزیته پایین برشی روغن دنده ، مایعات انتقال اتوماتیک ، روغن هیدرولیک و سایر روان کننده ها را تعیین می کند.

اندازه گیری ویسکوزیته بدون خطر افزایش دما

10 نمونه تورنت

یخچال و فریزر مکانیکی با نشانگر کنترل دمای دیجیتال

دامنه کار تا -55 درجه سانتی گراد

چگالی density

گرم یا جرم حجمی، که به طور معمول به صورت گرم در هر سانتی متر مکعب بیان می شود.از این ویژگی در صنعت نفت برای تعریف نفت خام سبک یا سنگین استفاده می شود. دانسیته از آن جهت دارای اهمیت است که نشان می دهد فراورده نفتی خاص در آب شناور خواهد شد یا فرو می رود. از آنجا که چگالی آب شیرین 1.0 گرم در سانتی متر در 15 درجه سانتیگراد و دانسیته انواع مشتقات نفتی از 0.7 تا 0.99 گرم بر سانتی متر مکعب است ، بیشتر فراورده های نفتی روی آب شناور می شوند. از آنجا که چگالی آب دریا 1.03 گرم در سانتی متر مکعب است ، حتی فراورده های نفتی و روغن های سنگین نیز معمولاً روی آن شناور می شوند. دانسیته مشتقات نفتی با گذشت زمان افزایش می یابد ، زیرا اجزای سبک تر تبخیر می شوند.

شاخص دیگر چگالی ، وزن مخصوص است که چگالی نسبی نفت یا روغن در مقایسه با آب است. اگر gravity مخصوص نفت یا روغن از 1 بیشتر باشد ، در آب فرو می رود. اگر کم تر از یک باشد بر روی آب شناور می شود.

حلالیت در آب ، اندازه گیری که نشان می دهد چه مقدار از نفت یا روغن در آب حل می شود. حلالیت از آن جهت اهمیت دارد که بخش های محلول روغن یا نفت به خصوص در غلظت های بالاتر گاهی اوقات برای آبزیان سمی هستند .

Flash Point ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

کمترین دمایی که در آن دما ، بخارات بالای یک ماده قابل اشتعال فرار در هوا زمانی که که در معرض جرقه یا آتش قرار بگیرد، می گویند.

نقطه فلش گاهی اوقات با دمای احتراق خودبه خودی اشتباه می شود ، دمایی که باعث اشتعال خودبخودی می شود. نقطه آتش سوزی پایین ترین درجه حرارت است که بخارها پس از خارج شدن منبع احتراق سوزاننده می شوند. این بالاتر از flash point است ، زیرا ممکن است در flash point بخارهای بیشتری به اندازه کافی سریع تولید نشود تا بتواند احتراق را ایجاد کند.

اندازه گیری flash point نیاز به تولید شعله پایدار ندارد ، فقط به احتراق بخار و سوخت نیاز دارد

با توجه به نوع فراورده نفتی و مقدار موجود ، برای اندازه گیری flash point فراورده های نفتی چندین روش وجود دارد. در هر روش flash point، با استفاده از حرارت کنترل شده نمونه و ورود مرتب منبع جرقه به بخارات بالای مایع مورد آزمایش تا زمانی احتراق اتفاق بیفتد، تعیین می شود. دو روش اساسی برای تعیین flash point وجود دارد :

1- open cup 2- closed cup

روش سنتی برای محصولات با ویسکوزیته کم ، از جمله فراورده های سبک و نفت خام تازه ، روش Tag cup است. از روش ASTM D 1310 پیروی می کند. روش TAG به دلیل دقت برای حجم های 50-70 میلی لیتر از نفت هم استفاده می شود.

فراورده های سنگین ، از جمله فراورده های سوختی متوسط و سنگین ، می توانند توسط یک آنالیزور Pensky-Martins ، باASTM D 93 اندازه گیری می شوند. مشابه روش Tag ، این روش همچنین از 50-70 میلی لیتر نفت خام استفاده می کند.

روش های اخیر توسعه یافته با استفاده از CLOSED –CUP TESTER ، از حجم کمی بین 1 تا 3 میلی لیتر استفاده می کنند. سوخت های سبک مانند بنزین و دیزل را می توان با ASTM D6450 اندازه گیری کرد.

در حالی که سوخت های سنگین تر و نفت خام با بهترین روش ASTM D7094 اندازه گیری می شوند. ، که همزدن نمونه را فراهم می کند. مقادیر flash point تعیین شده با استفاده از این آزمایش های جدید با روش های سنتی ، با تکرار بهبود یافته ، سازگار است.

Tag Open Cup Flash Tester از کمپانی Koehler امریکا

برای تعیین نقطه اشتعال و flash point مایعات تا دمای 325 فارنهایت ( 163 درجه سانتی گراد)و flash point برش های آسفالت در دمای کم تر از 200فارنهایت (93 درجه سانتی گراد) مورد استفاده قرار می گیرد.

مطابق با مشخصات ASTM D1310 ، D3143

تعیین flash point به روش tag open cup مایعات و برش های آسفالت

شامل cup آزمایش نمونه ، حمام مایع برنجی آبکاری شده با سرریز سطح ثابت ، پرش احتراق محوری با چراغ خلبان و مهره مرجع ، نگهدارنده دماسنج محوری ، بخاری و پایه آلومینیومی می باشد

Pour point یا نقطه ریزش ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

پایین ترین دمایی که سیال نفتی در ان نقطه در شرایط استاندارد جریان دارد. که نشان دهنده حداقل دمای کار با محصول ، رفتار محصول بر اساس میزان واکس است و شاخص مهم در نگه داری و انتقال ترکیبات نفتی در مناطق سردسیر است. لازم به ذکر است که نقطه ریزش دمای انجماد نیست. هرچه ترکیبات نفت خام تولید شده سنگین تر شوند ، نقطه ریزش اهمیت کمتری دارد.

دستگاه اندازه گیری نقطه ابری شدن (cloud point) و flash point مطابق با استاندارد های زیر:

ASTMD 2500, ASTM D5771, ASTM D5853, ASTM D5950, ASTM D97, IP 15, IP 219, IP 444, ISO 3015, ISO 3016, JIS K226

Energy-Dispersive X-ray Sulfur-in-Oil Analyzer ECROS-7700 ]تجهیزات آزمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) [

برای تعیین گوگرد در نفت و فرآورده های نفتی مانند سوخت موتور ، نفتا ، روغن سنگین ، نفت خام و غیره با استفاده از روش Energy-Dispersive X-ray دستگاه آنالایزر ECROS-7700 از کمپانی ecohim روسیه

مزایای دستگاه

  • تجزیه و تحلیل سریع و دقت بالا
  • جبران خودکار اثر ماتریس کربن
  • استفاده از سلولهای نمونه یکبار مصرف آسان
  • کیس فلزی محکم محافظت قابل توجهی از اشعه ایکس و ماندگاری طولانی مدت دارد
  • رابط کاربری گرافیکی کاربر پسند با صفحه لمسی اجازه می دهد تا کار بدون خطا آسان شود
  • پرینتر گرافیکی حرارتی بی صدا
  • GLP و LIMSمطابق با
  • کم حجم ترین آنالایزر XRFسولفور
  • دارای استاندارد PE-7700 با ASTM D4294 و ISO20847

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

در فرآیند پالایش نفت خام ، ترکیبات گوگرد در کل محدوده جوش هیدروکربن ها وجود دارد. به منظور جلوگیری از خوردگی لوله ها و رعایت مشخصات محصولات نهایی ، از روش های مختلف سولفوریزاسیون استفاده می شود. سولفورزدایی می تواند در بسیاری از نقاط در داخل پالایشگاه ، از مواد اولیه خام تا جریانهای تقطیر رخ دهد. در حالی که ناخالصی های سبک تر (از جمله مرکاپتان و سولفیدها) از طریق هیدروترکینگ قابل حذف هستند ، ترکیبات سولفور سنگین تری می توانند با استفاده از رطوبت پس از فرآیند هیدروترکینگ از بین بروند. میزان مرکاپتان و H2S در روغن خام با یک تیتراسیون نقره سنجی رسوبی دو نقطه تعیین می شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 61

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 611
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 76
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 308
  • بازدید ماه : 1461
  • بازدید سال : 7014
  • بازدید کلی : 8440
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی